Model Animal Law: An Idea Whose Time Has Come?

Posted on 05/31/2009

0


This was posted by NAIA, an organization much like NICE that is committed to the preservation of animal owner rights.

Ami Moore

 

 

 

 

 

Model Animal Control Law  

Presented by NAI  

Preamble  

This  model  law is compatible  wit h the NAIA Guide to Pet  Friendly Ordinances but is more  detailed and  is  

writt en in  mor e for mal language. Like the  guidelines, it  can be adjust ed to  meet the needs of  individual  

communit ies and states.  

Section I: Definitions  

Abuse – An overt act that cont inually causes an animal  to be  overloaded  or forced to work in a manner  

unsuitable to  its species, breed, condit ion or healt h.  

Adequate care  Care of an animal to  include, but not  be limit ed t o, a clean, safe shelt er that provides protection  

from the  weather, sufficient heat and  ventilation, wholesome food and wat er, and  exercise consist ent with the  

nor mal requir ements and feeding habits of the animal’s size, species, and breed.  

Animal—For the purpose of this or dinance, animal shall  mean all vert ebrates of species kept as household pets  

and all  individual animals kept as household pets regardless of  whet her the species has been domest icated  or is  

generally  kept as livest ock,  except that animal shall  not  include tropical fish, wildlife t hat is under the control  of  

the state fish and  wildlife agency, animals kept in  licensed research facilities, facilit ies operated by government  

agencies, or licensed animal dealers regulat ed by the  USDA under the provisions  of  US Public Laws 89­544,  

91­579, 94­279, 99­198, and 101­624.  

Animal control authority – The person  or persons designated by the local  government to  enforce this ordinance.  

Animal control advisory board – A seven­member  board set up to handle  minor animal control problems, hear  

and arbitrate neighbor hood  disput es involving animals, and  other wise assist the animal control agency.  

Animal facility  Any pet shop, grooming shop, animal auction, perfor ming animal exhibition, private kennel,  

boarding kennel, or public or private animal shelt er, except vet erinary  medical facilities, licensed research  

facilit ies, facilities  operated by gover nment agencies, or licensed animal dealers regulated by t he USDA under  

the provisions of  US Public Laws 89­544, 91­579, 94­279, 99­198, and 101­624.  

Animal shelter – A public  or private facilit y designat ed  or recognized by the [jurisdiction]*  for the purpose of  

impounding and caring for animals.  

At large – An animal shall be deemed t o be at large  when  off the property  of the  owner and not under restraint  

or control.  

“At­risk” animal – An animal t hat  

i.  is found to  menace, chase, display t hreat ening or aggr essive behavior or other wise threat en or  

endanger the safety  of any person.  

ii.  causes physical injury to any  domestic animal while at large  

iii.  repeatedly runs at large.  

Breed­specific legislation: No part of this ordinance shall be used to target dogs by specific breed  or mix.  

Cattery – an establishment  maintained for the purpose of breeding and selling  domest ic cats.

 

Cruelty – An  overt act committ ed  with the  int ent to harm  or needlessly kill an animal  or committ ed  out of  

depraved indiffer ence  for the animal’s well­being, including but not limit ed to torture, maiming, beating, or  

ot herwise committing violence t hat causes injury or death.  

“Dangerous” animal – A dog or cat that  

iv.  without justification attacks a person or domest ic animal causing physical injury or death,  

v.  behaves in a manner that a reasonable person  would believe poses an unjust ified imminent thr eat  

of serious injury  or death to one  or mor e persons  or domestic animals  

vi.  is used for dog fight ing or other illegal activit y, or  

vii.  escalates behavior that caused it to be adjudicated as an at­risk animal..  

Enclosure ­ A fence  or structure suitable to prevent the  escape of the animal  or the  entry of young children.  

Exotic animal an animal of a non­domesticat ed species  not commonly  kept as a household pet or for food and  

fiber product ion. Exotic animals  may  or may  not be  native to the area and  may  or may  not be gover ned by  

existing  wildlife regulations.  

Feral animal – Any  domest ic animal, which  has escaped for a substantial period of time from t he care of  an  

owner or custodian and is  exist ing  in a wild state.  

Homestead – A small farm wher e livest ock is kept. (Size  of the  homest ead should be set in conjunct ion  with  

local zoning regulations for agriculture and resident ial  zones  of large acreage.)  

Household – A property  wher e animals are kept, including buildings used as residences, kennels, barns, sheds,  

and  other structures and pens, corrals, or other enclosures.  

Kennel – A facilit y serving as temporary or permanent  housing for dogs and  maintained for the purpose of  

breeding, selling, training or boarding dogs. A kennel can be  maintained  wit hin a household premises or may  

occupy a differ ent property and  may be operated as a hobby or a business.  

Licensing authority – The agency or department  of [jurisdiction]  or any designated repr esentative t her eof  

charged  wit h administ ering t he issuance and/ or revocation of per mits and licenses under the provisions  of this  

ordinance.  

Neglect – An overt act involving failure t o provide for animal healt h or safet y, including but not limit ed to  

failur e to provide adequate food, water, shelt er, exercise, or necessary vet erinary care to an animal or to  

adequately confine an animal in a manner appropriate to its species, breed, age, and condition.  

Neutered – Rendered per manent ly incapable of reproduction.  

Nuisance – A nuisance animal  is one that:  

i.  frequently runs at large;  

ii.  damages, soils, or defecates  on private property ot her than property possessed or controlled by the  

animal owner or on public walks and recr eation areas unless such  waste is immediat ely r emoved and  

properly  disposed of by the animal owner or handler;  

iii.  causes unsanitary or danger ous conditions;  

iv.  causes a disturbance by  excessive barking or other noise  making; or  

v.  chases vehicles, or molests, attacks, or int erfer es with persons or ot her domest ic animals  on public  

property.  

Owner – A person  having t he right of property  or custody of an animal  or who  keeps or harbors an animal or  

knowingly per mits an animal to remain on or about any premises  occupied, owned, or controlled by that person.

 

Person – Any individual, corporation, partnership, organization, or institution commonly r ecognized by law as a  

unit.  

Pet shop – An  establishment  engaged  in the business of buying or selling animals at retail for profit.  

Restraint – An animal shall be consider ed under restraint if it is confined wit hin the r eal property limits of its  

owner, is secured by a leash or lead or is other wise under  the control  of a responsible person, or is confined  

within a vehicle  in a manner that prevents escape.  

Stable – A facilit maintained for the purpose of  keeping, boarding, training, or selling horses, donkeys, or  

mules.  

Vaccination – The inoculation  of an animal against rabies in accordance  wit h state law and the “Compendium  of  

Animal Rabies Prevent ion and Control” published by the National Association  of State Public Health  

Vet erinarians and published annually  in t he Journal of the American Veterinary Medical Association.  

Working dogs – Dogs kept for the primary purpose  of hunting, herding, search and rescue, livestock prot ect ion,  

or other jobs.  

Section 2: Administration  

A]  Administration  of this law shall be coordinat ed by the  dog  warden of this jurisdiction  with  oversight by t he  

(count y/township/city) administrator.  

B] The jurisdict ion shall provide a facility and  equipment for impounding stray animals and housing animals  

confiscat ed in cruelty  or neglect cases. The facility can  be  owned or leased by the jurisdict ion  or provided by  

contract with a private corporation.  

Section 3: Animal control: Dogs  

I. Dog licensing and rabies vaccination  

A]  All  dogs over the age of t hree  mont hs  must be individually licensed unless they are  

1. residents of the  jurisdiction for less than 60 days;  

2. residents of a vet erinary clinic, research facility, animal shelt er or impoundment facility;  

3. residents of a licensed  kennel.  

B] All dogs over the age  of thr ee  months  must be vaccinated for rabies and a copy of the vaccination  

certificate  must be present ed  with t he license application.  

C] Rabies vaccinations  must be given by a licensed  vet erinarian in accordance  with state law and the  

Compendium  of  Animal Rabies Prevention and Control.  

D] Dog license fees will be set by the jurisdict ion and will be discount ed in recognition  of practices  

that demonstrate responsible  ownership. In no case  will a discount bring the cost of the  license below  

a base established by the jurisdiction. Discounts will be applied for the following practices:  

1. complet ion of an AKC Canine Good Citizen course and t est;  

2. proof of an obedience t itle awarded by a nationally respect ed organization such as the  

Amer ican Kennel Club;  

3. permanent ident ification of the dog by  microchip or tattoo;  

4. confinement of t he dog behind a secur e fence;

 

5. membership  in an  obedience club, kennel club, or other dog organization that promot es  

responsible  ownership;  

6. active participation in  dog sports, search and rescue  activities, therapy dog visits; or  

7. participation  in a dog rescue program certified by the jurisdiction.  

E] Facilit y licenses are available for those  who own  or keep  mult iple  dogs. The annual license fee  

will be set by the jurisdiction and  may be discount ed in recognition  of responsible ownership  

practices. Facilit ies  may be inspect ed annually. All dogs in a licensed  kennel are consider ed to be  

licensed as individuals.  

F] Multiple year licenses are available and  may be tied to the current rabies  vaccination.  

G] Licensed  dogs  must wear tags when in public. Owners of licensed facilit ies can obtain individual  

license tags for each dog.  

H] License fees are waived for:  

1) any dog used primarily as a service animal  when the  owner or keeper  establishes the service  

animal’s function as an assistance animal under the  Americans wit h Disabilit ies Act, 42  

USC 12101 et seq.  

2) any dog in training as a service animal  when t he  owner or keeper  establishes the service  

animal’s function as an assistance animal under the  Americans wit h Disabilit ies Act, 42  

USC 12101 et seq.  

3) any  dog used by a public agency  or a private  organization under contract to a public agency  

as a police  dog, tracking dog, search and r escue dog, arson or drug sniffing dog, or for any  

ot her job that furthers the  mission of the agency to prot ect and serve the public int erest.  

I] License fees  must be set aside in a fund specifically for animal control programs, including  

impoundment of uncontrolled  dogs, administration of the county animal control program, and annual  

public education  events to  encourage t he responsible dog ownership  necessary for a viable animal  

control program.  

J] The animal control agency shall conduct at least one  clinic  each  year at which rabies vaccinations,  

individual dog licenses, facility licenses, and  microchips will be  offer ed at a price t hat encourages  

pet owners to bring their pets.  

K] A licensed  or microchipped pet picked up at­large shall get  one fr ee ride  home. The animal  

control officer will return the  dog to the  owners wit hout taking it to the shelt er. If the pet has a  

microchip but is not licensed, the  officer will sell a license to the  owner at a cost that includes a  

penalt y. If the pet is picked up running at large on a second occasion, it will be taken to the shelt er  

and a citation for violation  will be issued to the  owner. Penalties  will be incr eased for subsequent  

violations.  

II. Confinement  

A] Dogs  must be securely confined, leashed, or under the control of a compet ent person over the age  

of 16 at all times.  

B] Fences for all dogs  must be of sufficient  height, strength, and repair to safely contain the  dogs on  

the premises and prevent childr en from  ent er ing the yard or enclosur e. Fences to confine  dogs  

adjudicated as “at risk”  or “dangerous”  must adhere t o additional requirements as specified  in those  

sections of the  laws.  

C] Under ground fences are not sufficient to contain unsupervised  dogs.

 

D] Dogs cannot be tet her ed as a primary  met hod of confinement. Tethers can be used as a secondary  

control wit hin an area fenced to prevent childr en from  ent ering the  yard or enclosure.  

E] Dogs traveling in vehicles  must be confined t o prevent escape and to prevent children from  

placing fingers or hands in the  dog’s space.  

F] Animal control personnel  have t he authorit y to remove a dog  or cat from a vehicle if the animal’s  

healt h is  endanger ed by such confinement in hot  weather.  

III. Nuisances  

A] Nuisances include but are not limit ed to fr equent running at­large, excessive  noise, soiling of  

public property and of private property not owned  or rent ed by the pet owner, and noxious odors or  

unsanitary condit ions caused by failur e to clean the  dog’s resident property.  

B] Dogs  must be prevent ed from  causing a nuisance by barking, howling, or yelping in a habitual,  

consist ent, or persistent  manner that cont inually disturbs the peace of the neighborhood.  

C] Owners  must remove feces deposit ed by their dogs on public property, public and private rights­  

of­way, and privat e property  not owned or rent ed by the animal  owner and prevent pets from  

cont inually spraying  or deposit ing urine on  lawns and  landscaping that causes damage to  grasses,  

flowers, shrubs, etc.  

D] The animal control agency shall investigat e each complaint and issue a warning lett er to the  dog  

owner on the first offense. A citation  may be issued on  subsequent offenses.  

E] Dog owners who repeat edly violate  nuisance laws will be subject to increased fines and to  

requir ements that they provide a remedy for the  offending behavior or activit y. If the violation  

involves sanitation on the property, health inspectors  may make periodic visits to assure that  

sanitation is  maintained.  

Section 4: Animal control: At­risk dogs  

A] An  at­risk  dog is one that  

1) menaces, chases, displays thr eatening or aggr essive  behavior or other wise t hreat ens or  

endangers the safet y of any person.  

2) causes physical  injury to any domest ic animal  while  at large  

3) repeat edly runs at large.  

B] Procedure  for classifying a dog as “at risk”:  

1) The animal control  officer or his representative shall invest igate the circumstances of any  

complaint filed against a dog alleged t o be at risk and notify the dog  owner of the charge. The  

results of the  investigation  will be r eport ed to a magistrate or other court officer or to an  

appoint ed animal control board and to the  dog  owner. If the court officer deems t he dog to be at  

risk, the dog owner has the opt ion  of filing an appeal with t he animal control board or court or  

accept ing the designation.  

2) Notwit hstanding the above, the  dog warden or his representative shall  have  discret ionary  

authority t o refrain from  classifying a dog as potentially danger ous, even if the dog  has engaged  

in the specified behaviors, if it can be det er mined that the behavior was  

(i)  the result of the  victim abusing or tor menting the  dog;  

(ii)  was dir ect ed towards a trespasser or a person committ ing or attempting to commit a  

crime; or  

(iii) involved  other similar mitigating or ext enuating circumstances.

 

C] Sanctions  for owning  an at­risk dog:  

1) The owner  must provide secure fencing to  keep the  dog confined  on his own property. When  

off t he owner’s property, the dog  must be kept on a secure leash  of no  mor e than four feet in  

lengt h and under control  of a legally responsible person. The  owner must also place phot os of  

the dog  on file  wit h the animal control agency,  microchip the dog for ident ification, and provide  

proof  of liabilit y insurance that covers injuries. (Owner s should  have t he opt ion of self­insuring  

against an incident.)  

2) The court may also assign the  dog to privat e or group obedience classes or to evaluation by a  

behavior specialist and  may requir e the owner to attend a responsible ownership class. These  

additional requir ements  will be at the  expense  of the  owner.  

D] Repeated violations  

Repeat ed violations that would  earn an at­risk designation will result in classification  of the  dog  

as dangerous.  

E] Procedure  for removal from the  at­risk  dog list:  

If ther e have been  no further incidents for a period of 18 mont hs and the  owner can provide  

proof  of obedience training at a reputable club or business, he  may appeal to the court or the  

animal control board for removal  of the  designation  

Section 5: Animal control: dangerous dogs  

A] A dangerous dog is one that  

1) has previously been classified as at­risk and  exhibits escalating aggressive behaviors that  

result in further complaints;  

2) a dog that, wit hout provocation, inflicts sever injury on a human being; or  

3) menaces,  maims, or kills domest ic animals  when  off its owner’s property  

4) is used in the commission  of a crime, including but not limit ed to animal fighting, menacing,  

or  guarding illegal operations.  

5) Notwit hstanding the above, the  dog warden or his representative shall  have  discret ionary  

authority t o refrain from filing charges against the dog or dog  owner, even if the  dog has  

engaged  in the specified behaviors, if it can be det er mined that the behavior was  

i.  the result of the  victim abusing or tor menting the  dog;  

ii.  was dir ect ed toward a trespasser or a person committ ing or attempting to commit a  

crime; or  

iii.  involved  other similar mitigating or ext enuating circumstances.  

B] Procedure  for classifying a dog as dangerous  

The animal control officer or his representative shall  invest igat e the circumstances  of the  

complaint and not ify the  dog owner of the charge. The  officer will then report the results of the  

investigation to a  magistrate or other court officer or to an appoint ed animal control board and  

to the dog  owner.  If the court officer deems the  dog to  be pot entially danger ous, the  dog owner  

has the option of filing an appeal with the animal control board or accepting the designation.  

Depending on the  circumstances, the dog  may be impounded pending disposit ion of the  case.  

C] Sanctions  for owning  a dangerous dog  

A dangerous dog  may be returned to t he owner or  may be  destroyed depending  on the outcome  

of the  investigation. If the dog is returned to the  owner, it must be  micr ochipped, confined in a  

locked pen wit h a top when  not in a home  or other building, and restrict ed by a sturdy leash  no

 

longer than four feet  long  when in public. Phot os of the dog  must be filed wit h the animal  

control agency and the  owner must provide proof of at least $100,000 in liabilit y insurance.  

Depending on the  outcome of the invest igation, the court may requir e a behavioral evaluation of  

the dog and sent ence the  owner to attend a responsible ownership class.  

D] Confinement of dangerous dogs  

Dogs that have been adjudicat ed as dangerous  must be  confined behind a locked fence  of  

sufficient height and  materials to secur ely contain the  dog and prevent trespass. Confinement  

must be sufficient to prevent childr en from coming  into contact wit h the  dog. When  off the  

owner’s property, a danger ous dog  must be restrict ed by a leash  of no  mor e than four feet in  

lengt h, must be under the control of a legally r esponsible person, and  may be required to  wear a  

muzzle. Owners  must also purchase liabilit y insurance in an amount specified by law.  

E] Transporting dangerous dogs  

Dogs that have been adjudicat ed as dangerous  must be  confined  in a crate in a closed, locked  

vehicle to prevent  opportunities for escape and in a manner sufficient to prevent childr en from  

coming  into contact wit h the  dog through an open window in the  vehicle.  

F] Additional incidents  

Additional incidents sufficient to identify the dog as dangerous  will result in  destruction  of the  

dog and additional penalties for the owner.  

E] Penalties  for dangerous dogs running at large  

A] Danger ous dogs that run at large and repeat the behavior that earned the designation will be  

impounded and  euthanized.  

B] Dangerous dogs that run at large  wit hout repeating that behavior may be returned to their  

owners at the  discret ion of the animal control agency after reviewing the case and  inspection  of  

the confinement facilit y.  

C] Owners who fail to confine t heir dangerous dogs out  of carelessness or neglect face  high  

fines and possible  jail time.  

Section 6: Animal control: Cats  

I. Cat licensing and rabies vaccination  

A] Cat licensing  is voluntary and is tied to the  implantation  of  microchips for per manent  

identification.  

B] All cats over the age of three  mont hs  must be  vaccinated for rabies and a copy of the vaccination  

certificate  must be present ed  with t he license application.  

C] Rabies vaccinations  must be given by a licensed  vet erinarian in accordance  with state law and the  

Compendium  of  Animal Rabies Prevention and Control.  

D] Facilit y licenses are available for those  who own  or keep  mult iple cats. All cats in a licensed  

facilit y are consider ed to be licensed as individuals if they are  microchipped.  

F] Multiple year licenses are available and  may be tied to the current rabies  vaccination.  

G] License fees  must be set aside  in a fund specifically for animal control programs, including  

impoundment of uncontrolled cats, administration of the count y animal control program, a plan for  

dealing wit h feral cat colonies, and annual public  education  events to  encourage responsible  cat  

ownership. Public  education programs are essent ial to infor m citizens about agency goals if public  

opinion about animal control is to change.

 

H] A licensed  or microchipped pet picked up at­large shall get  one fr ee ride  home. The animal  

control officer will return the cat to the owners wit hout  taking it to the shelt er. If the pet is picked up  

running at large on a second occasion, it will be taken to the shelt er and a citation for violation will  

be issued to the  owner. Penalties  will be incr eased for subsequent violations.  

II: Feral cats  

Feral cat communities  may be licensed under a program t hat provides healt h checks and spay and  

neut er services for these animals. Cats in such a colony should be  microchipped when t hey are  

captured for healt h checks.  

III: Nuisances  

A] Nuisances include but are not limit ed to  excessive  noise, soiling of public property and  of privat  

property  not owned or rent ed by the pet owner, and noxious odors or unsanitary conditions caused by  

failur e to clean the cat’s resident property.  

B] Cats must be prevent ed from causing a nuisance by howling in a habitual, consist ent, or persistent  

manner that repeatedly disturbs the peace of the  neighborhood.  

C] Owners  must take st eps to prevent feces deposits by their cats on public property, public and  

private rights­of­way, and privat e property not owned  or rent ed by t he animal owner and prevent  

them fr om continually spraying or depositing urine  on lawns and landscaping that causes damage to  

grasses, flowers, shrubs, etc.  

D] The animal control agency shall investigat e each complaint and issue a warning lett er to the cat  

owner on the first offense. A citation  may be issued on  subsequent offenses.  

E] Cat owners who repeatedly violate nuisance  laws  will be subject to incr eased fines and to  

requir ements that they provide a remedy for the  offending behavior or activit y. If the violation  

involves sanitation on the property, health inspectors  may make periodic visits to assure that  

sanitation is  maintained.  

Section 7: Animal Control: Exotic animals  

I. Requirements:  

A] The keeping of carnivor es such as tigers, lions, cheetahs, leopards and ot her wild cats and other  

species such as snakes, alligators, bears, wolves, foxes, coyot es, or non­human primat es shall requir  

a permit. Annual inspection of the premises at which t he animals are kept  will be conduct ed at the  

discret ion of the animal control agency. Per mits will be issued for all or part of a calendar year and  

must be renewed at least 15 days prior to the  expiration date  

B] Certification of experience  or proof of attendance at a recognized husbandry course covering the  

species  involved and per manent identification  of  each animal by  microchip are requir ed t o obtain a  

per mit.  

C] Housing, including perimet er fencing surrounding  int erior pens and buildings, shall provide a safe  

and secur e environment appropriate to the species. Exotic animals that may pose a threat to humans  

or pets  must be confined behind a locked fence  of sufficient height and  materials to secur ely contain  

the animal and prevent risk to the animal and public.  

D] The keeping of poisonous snakes and rare or endanger ed species listed by the state is prohibit ed  

without a permit from t he state department of wildlife and registration  wit h the  local jurisdiction.  

E] The keeping  of rare or endanger ed species list ed by the federal gover nment is regulated by federal  

law.

 

F] Exotic animals  must be under the control of a legally compet ent person at all times.  

G] The keeping of  exotic animals for exhibit or educational purposes is  gover ned by the  US  

Department  of Agricultur e. Owners and exhibitors  must also abide by state and local laws requiring  

per mits, ident ification, and housing.  

II. Transporting exotic animals  

Exotic animals  must be confined  in a crate in a closed, locked  vehicle to prevent  opportunities for  

escape and in a manner sufficient to prevent childr en from coming  into contact wit h the animal  

through an open window in the  vehicle.  

III: Procedure when exotic animals run  at large  

A] Owners must not ify the authorities  of the  escape of  an exotic animal that poses a threat to people,  

pets, or the  environment  immediat ely after the  escape  is discover ed.  

B] Depending  on the circumstances of the  escape and t he thr eat posed, the  exotic animal  may be  

returned to the  owner, held unt il t he facility passes inspection, or confiscated  or killed.  

C] Owners who  deliberately or negligently allow  exot ic animals to  escape into t he  environment will  

be prosecut ed.  

Section 8: Animal control advisory board  

A] The board shall consist of seven  members, each serving for two years. Three  members on the  

init ial board will  have  one­year ter ms to stagger appointments. Depending  on t he type  of incident  

involved, five  of these  members will be chosen to  hear each case.  

B] Board members will be appoint ed by the jurisdiction’s gover ning board or administrator and  will  

include:  

A repr esentative from the animal control agency  

A dog breeder  

A cat breeder  

A dog trainer  

A vet erinarian  

An  exotic animal owner, breeder, or exhibit or  

A non pet owner from the  communit  

medical professional specializing  in emer gency  medicine  

C] The board shall be consider ed to have the authority  of a magistrate appoint ed t o hear minor  

criminal and civil cases in r egard to assigning fines  or other penalties, requiring confiscation of  

animals and inspection of premises, arbitrating neighborhood disput es regarding animal nuisances,  

etc.  

D] The board has the authorit y to assign animal owners to dog training classes, responsible  

ownership sessions, or animal husbandry classes conducted by the state department of agricultur e or  

a local organization repr esenting responsible animal owners.  

D] The board  may also r ecommend that a case be sent to court for adjudication.  

E] Decisions of the board can be appealed.

10  

Section 9: Cruelty, abuse and neglect  

A] Complaints of cruelty, abuse, or neglect will be investigat ed by an animal control officer trained  

in law  enforcement and animal husbandry practices.  

B] Traditional animal husbandry practices such as tail­docking, declawing, dehorning, branding, and  

ear cropping are exempt from charges of cruelty, abuse, or neglect when humanely perfor med.  

C] Training  met hods using a broad spectrum of  equipment and practices are exempt when used  

according to accept ed practices.  

D] Animal  husbandr y training for animal control agent s will be conduct ed by the state  department of  

agriculture  with  input from the state vet erinary association.  

E] Animal control agents  must attend 40 hours of training before being hired and attend at least five  

hours of cont inuing  education ever y two years.

Posted in: Dog Law